X

مقاله ها

به بهانه رویداد "اردکان‌گرام"
 

به بهانه رویداد "اردکان‌گرام"

در این مقاله به بهانه برگزاری رویداد«اردکان‌گرام»، ابتدا به نقش و اهمیت رسانه‌های‌اجتماعی و تولیدمحتوا در معرفی و بازاریابی مقاصد‌گردشگری در عصر اطلاعات‌و‌ارتباطات می‌پردازیم. در ادامه سراغ «E-TravelGram» رفته و تاریخچه سلسله‌رویدادهای آن‌را باهم مرور می‌کنیم و در خاتمه از منظر گردشگری‌نقره‌ا‌ی به این رویداد می‌پردازیم.
ﺳﻪشنبه، 23 آذر 1400 | Article Rating

اهمیت تولیدمحتوای گردشگری در Social Media


در دنیای امروز ، رسانه‌های اجتماعی (Social Media) همه جنبه‌‌های زندگی را متحول کرده و بر همه صنایع و حوزه‌‌ها تاثیر گذاشته‌اند. گردشگری نیز به عنوان یکی از مهمترین و پربازده‌ترین صنایع امروزِ جهان بی‌شک از این قاعده مستثنی نیست و مقاصدگردشگری برای این‌که بتوانند در زمینه بازاریابی و جذب گردشگر نتایج قابل قبولی کسب کنند ناگزیرند تا با این‌جریان همراه شوند.
 

رسانه‌ها و شبکه‌های‌اجتماعی نقش بسیار مهم و تأثیرگذاری روی فرآیند آشنایی، ترغیب و نهایتا تصمیم‌گیری در خصوص انتخاب نهایی یک مقصدگردشگری توسط گردشگران دارند.

می‌توان گفت در صنعت‌گردشگری، عصر بروشور و بیلبورد به پایان رسیده و کلید موفقیت در این صنعت، رسانه‌ها و شبکه‌های‌اجتماعی می‌باشند.
به‌ویژه نقش این رسانه‌‌ها در دوران رکود‌اقتصادی و زمانی‌‌که امکان اختصاص بودجه‌ای مناسب و کلان جهت توسعه و معرفی مقاصدگردشگری وجود ندارد پررنگ‌تر است.

 
آشنایی با مقاصد گردشگری-اردکان گرام

 

 

آشنایی با مقاصد گردشگری-اردکان گرام

قطعا چنانچه یک مقصدگردشگری بخواهد تا گردشگران بیشتری را جذب کند و باعث رونق گردشگری گردد تولیدمحتوای جذاب و معتبر یکی از مهم‌ترین گام‌‌ها محسوب می‌شود و همچنین از آنجا که صنعت‌گردشگری به طور قابل‌توجهی با تجربه‌های‌بصری افراد مرتبط‌ است، تولید عکس‌ها و فیلم‌های جذاب نیز ضروری به نظر می‌رسد و از همینجا اهمیت نقش تولیدکنندگان محتوای گردشگری مشخص می‌شود.
نکته جالب این‌که نتایج بسیاری از پژوهش‌ها تأیید کرده که محتوا و داده‌‌هایی که توسط کاربران تولیدشده‌اند و در فضای مجازی به اشتراک گذاشته شده، اعتماد بیشتری را در قیاس با محتوای تولیدشده توسط بازاریابان و سازمان‌های متولی جلب می‌کند. البته این موضوع به معنای نامعتبر و کم‌اهمیت دانستن این‌دسته از محتواها نیست و می‌توان این دودسته محتوا را مکمل یکدیگر دانست.

 

پرطرفدارترین رسانه‌های اجتماعی در حوزه گردشگری 

پژوهش‌ها نشان داده که سه رسانه اینستاگرام، فیس‌بوک و توئیتر پراهمیت‌ترین و تاثیرگذارترین رسانه‌‌ها در حوزه گردشگری هستند که در ایران، به دلیل محدودیت‌های فیلترینگ و همچنین ماهیت بصری-محور بودن آن ، اینستاگرام محبوب‌ترین رسانه محسوب می‌شود و لذا بستر مناسبی است که مقاصد از آن طریق، اقدام به معرفی و شناساندن خود به مخاطبین نمایند.


البته باید اشاره کرد هرچند با ظهور رسانه‌هایی همچون اینستاگرام، وبسایت‌ها و وبلاگ‌‌ها شاید به نظر برسد بینندگان کمتری دارند، ولی همچنان در همه‌جای دنیا اعتبار و نقش مهم و تأثیرگذار خود را حفظ کرده‌اند و قطعا فضاهایی  چون اینستاگرام و توئیتر جای وبسایت‌ها را نخواهند گرفت و این پلت‌فرم‌ها به عنوان مکمل یکدیگر عمل می‌کنند.

آشنایی با مقاصد گردشگری-اردکان گرام

آشنایی باسلسله رویدادهای E-TravelGram

آشنایی با مقاصد گردشگری-اردکان گرام

 


علی‌رغم اهمیت بالای تولیدمحتوا در حوزه گردشگری؛ متاسفانه بحث تولیدمحتوای مناسب و ارائه آن از طریق رسانه‌های مجازی آنطورکه باید درخصوص جاذبه‌ها و مقاصد گردشگری ایران موردتوجه قرار نگرفته است.

در همین راستا و با هدف معرفی مقاصد کمترشناخته شده داخلی و جذب گردشگران به آن مقاصد،ایده برگزاری جشنواره‌های سفرنگاری
 «E-TravelGram»  توسط آرش نورآقایی(مدیرمسئول فصلنامه گیلگمش و راهنمای گردشگری) مطرح شد .

به گفته برگزارکنندگان، این‌سری رویدادها نمونه مشابهی در دنیا ندارد و با هدف توسعه پایدار و بهبود معیشت بومی و جذب گردشگر مسئول برگزار می‌شود.


اولین رویداد از سلسله رویدادهای «E-TravelGram»  در مرداد‌ماه1397 و با هدف معرفی جاذبه‌های گردشگری منطقه آزاد ماکو از طریق فضای مجازی انجام شد(ماکوگرام). اسفندماه همان سال نیز دومین رویداد و به میزبانی شهر دزفول انجام شد(دزفول‌گرام).


همه‌گیری کرونا در برگزاری این رویدادها وقفه‌ای به وجود آورد تا نهایتا قرار شده است که در بهمن‌ماه1400 شهرستان اردکان در استان یزد میزبان رویداد اردکان‌گرام باشد. "اردکان‌گرام" سومین رویداد از مجموعه رویدادهای «E-TravelGram» است که به منظور تولیدمحتوای سریع و فراگیر با هدف معرفی شهرستان اردکان در حوزه گردشگری اجرا می‌شود. طی این رویداد(همچون دو رویداد قبلی) ، از تولیدکنندگان محتوا در رسانه‌های مختلف همچون اینستاگرام و وبلاگ دعوت به مشارکت شده‌است و نهایتا افراد انتخاب‌شده توسط داوران، امکان حضور در رویداد را خواهند داشت.
 

اردکان‌گرام و گردشگری نقره‌ای

باتوجه به اینکه محتوای ارائه‌شده در این وبسایت با محوریت گردشگری نقره‌ای(گردشگری افرادبالای55سال) می‌باشد، لذا رویداد گردشگری اردکان‌گرام نیز از جنبه گردشگری نقره‌ای مورد بررسی قرار می‌گیرد و محتوای تولیدشده در دو بخش از سایت ارائه می‌شوند :

  •   معرفی مقاصد گردشگری نقره‌ای : بررسی شهرستان اردکان براساس شاخص‌های شناسایی‌شده جهت مقاصد گردشگری مناسب گروه سنی نقره‌ای(55+) که پیش از این،اکوکمپ متین آباد به عنوان اولین مقصد مورد بررسی گرفت و نتایج ارزیابی مشخص شد.

در مقالات تولیدشده این بخش ، مقاصد گردشگری اردکان،عقدا و خرانق (جاذبه‌ای گردشگری،اقامت‌گاه‌ها،رستوران‌ها و ...) طبق شاخص‌هایی که توسط نگارنده از قبل تعریف شده‌اند مورد بررسی قرار می‌گیرند که آیا مقاصد مناسبی برای گردشگران گروه سنی نقره‌ای هستند یا خیر . و اینکه نهایتا و در مجموع می‌توان این مقاصد را به گردشگران نقره‌ای جهت انتخاب به عنوان مقصد توصیه کرد یا خیر.

  • مقالات : همانطور که از ماهیت منوی "مقالات" در وبسایت برداشت می‌شود، این مقالات به مطالب دانستنی و عمومی در حوزه گردشگری و سفر می‌پردازد. لذا ، مطالب عمومی همچون معرفی جاذبه‌های گردشگری، تاریخ، فرهنگ و.. شهرستان اردکان می‌باشد.

 

آشنایی با مقاصد گردشگری-شاخص ها
 

در خاتمه لازم به یادآوری است که شرکت‌کنندگان رویداد اردکان‌گرام با اهداف و انگیزه‌های مختلفی در این رویداد شرکت می‌کنند و وبسایت گردشگری نقره‌ای ایران نیز هدف و انگیزه اصلی‌اش از مشارکت در این رویداد ارزیابی این مقصدگردشگری به عنوان مقصد گردشگری نقره‌ای می‌باشد.

تصاویر
  • به بهانه رویداد "اردکان‌گرام"
ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
نظر جدید

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید: