X

مقاله ها

تجربه های نسرین از سفرهایش

در این پست به سراغ یک جهانگرد نقره ای نازنین رفتیم ؛ نسرین جان قراره امروز برای ما از تجربه ها، خاطره ها و نظراتشون درخصوص سفر و گردشگری صحبت کنند...
جمعه، 17 اردیبهشت 1400 | Article Rating

در این پست به سراغ یک جهانگرد نقره ای نازنین رفتیم ؛

گردشگران نقره ای

نسرین هستم . ۵۸ سالمه .متاهلم و دوتا فرزند ۳۰ و ۳۵ساله دارم.
از حدود بیست سال پیش سفررفتن به همراه خانواده، جزو برنامه های ثابت زندگیم شد ولی از ۱۰سال قبل که بچه ها بزرگتر و مستقل تر شدند، سفررفتن های ما جدی تر و منظم تر شد و بخصوص که سفرهای طبیعت گردی رو هم به برنامه هامون اضافه کردیم . قبل تر ها که بچه ها کوچکتر بودن بخاطر محدودیت هایی که وجود داشت کمتر طبیعت گردی و کمپینگ داشتیم با اینکه هم من و هم همسرم هر دو عاشق طبیعت و طبیعت گردی بودیم و هستیم.

ضمنا از حدود چهارسال پیش تصمیم گرفتیم که توی حوزه گردشگری به صورت رسمی و حرفه ای فعالیت کنیم و شرکتی گردشگری رو تاسیس کردیم و در این مدت منهم به عنوان سرپرست برنامه های سفر فعالیت دارم.

گردشگران نقره ای

در سالهای اخیر، سفر رفتن هامون خیلی بیشتر شد نسبت به گذشته و به مقاصد داخلی و خارجی زیادی موفق شدیم سفر کنیم . مثلا امریکا ، یکسری از کشورهای اروپایی چون هلند، سوئد،فرانسه و... و همینطور در اسیا هم سفرهای متنوعی داشتیم از ترکیه و هندوستان بگیر تا تایلند و کامبوج و کره جنوبی و ویتنام .

از لذت بخش ترین دستاوردهای سفرهایی که رفتم تجربه ها و خاطراتیه که این سفرها بهم هدیه دادند و اگر بخوام به خاطره انگیزترین تجربه های سفرم اشاره کنم یکی مربوط به مسابقه ایران و مراکش در جام جهانی روسیه است

یا سفر دریایی در کامبوج و همینطور برنامه فول مون پارتی جزیره سامویی تایلند رویایی بود . سفرهای داخلی هم برام سرشار از خاطرات قشنگ و به یادماندنی است. من شخصا بیشتر سفرهای طبیعت گردی را دوست دارم و دلیل اصلی آن عشقی است که به طبیعت دارم و به همین عشق، سختی ها و چالش های سفر را نیز به جان می خرم. البته علاوه بر طبیعت گردی، سفرهای تاریخی و آشنایی با جاذبه های تاریخی و فرهنگ های متنوع نیز برایم جذاب است.

گردشگران نقره ای

اگر بخوام انگیزه ام از سفر رفتن و دلیل علاقمندی ام به سفر و گردشگری رو مطرح کنم ، باید اشاره کنم که یکی از نیازهای اساسی ما انسانها این است که هرازچندگاهی از روزمرگی و زندگی روتین جدا شویم . چون این کار ببشتر از چیزی که تصور کنیم روی روحیه و نگرش انسان نسبت به مسایل زندگی اثر مثبت دارد.

علاوه بر آن سفر رفتن یک فرصت بی نظیر در اختیار انسان قرار می دهد تا با مردم و اقوام و فرهنگهای مختلف آشنا شود و این تعاملی که به وجود می آید روی گسترش ذهن انسان موثر است . سفر برای من پاسخی است برای کنجکاوی های ذهنم و یادگیری و آگاه شدن بیشتر.

قطعا برای افراد گروه سنی بالای 55 سال که بخواهند سفرهای داخلی داشته باشند یکسری محدودیت هایی وجود دارد نظیر امکانات رفاهی مناسب بین راهی، امکانات اقامتی و... ولی نکته امیدوارکننده ای که می بینم این است که در چندسال اخیر نسبت به گذشته شرایط خیلی بهتر شده و امکان سفر رفتن بسیار تسهیل شده است هرچند هنوز جای بهترشدن و بهبود دارد. البته من پیشنهادم به کسانیکه می خواهند اقدام به سفر رفتن کنند این است که قبل از سفر، تا حد امکان نسبت به برنامه سفر و مقصد و امکانات موجود اطلاعات لازم را کسب کنند و سپس اقدام به برنامه ریزی کنند .

من خودم با همین رویکرد، امکان مواجه شدن با چالشها و مشکلات حین سفر را به حداقل می رسانم و با پیش بینی چالشهای احتمالی، سعی می کنم از قبل راهکاری برایشان درنظر بگیرم. البته معتقدم اگر کسی واقعا دغدغه سفر و گردشگری را داشته باشد و این موضوع برایش در اولویت باشد خیلی راحت تر می تواند با چالش ها و سختی های احتمالی سفر کنار بیاید و آنها را بپذیرد.

یکی از مسائلی که بخصوص در سفرهای داخلی من را آزار می دهد، بحث نگهداری و مراقبت از آثار باستانی و همینطور طبیعت است و متاسفانه گاهی میبینم که انگار افراد هیچگونه حس تعلق خاطری به این موارد ندارند و به نظر من حتما باید دراین مورد فرهنگسازی و آموزش اصولی صورت بگیرد.

گردشگران نقره ای

یکی از نکاتی که درباره گردشگری و تورهای افراد بالای 55سال به نظرم می رسد، در خصوص سفرهای طبیعت گردی است که متاسفانه خیلی از مقاصد طبیعت گردی داخلی برای استفاده این گروه سنی با توجه به محدودیت هایی که دارند بهینه سازی نشده است. از طرف دیگر ، بسیاری از افراد این گروه سنی سفرهای گروهی با همسالان و ایجاد تعاملات اجتماعی را ترجیح می دهند و لیدر تورهای گروهی نقش مهمی در احساس رضایت آنها دارد . چون افراد این گروه سنی بخاطر تجربه هایی که دارند،قابلیت و توانایی های لیدر را به خوبی تشخیص می دهند و برایشان مهم است که لیدر در عین توانایی در ایجاد تعامل و ارتباط مناسب با آنها، دانش و تخصص و تجربه لازم را هم داشته باشد .

ولی نکته جالبی که درخصوص این گروه سنی گردشگران وجود دارد این است که آنها غالبا قدر تمام فرصت ها و لحظه های در سفر را می دانند و از آنها نهایت استفاده را می برند . البته الان بخاطر شرایط خاصی که به واسطه کرونا پیش آمده به هر حال تا حدی بحث گردشگری تحت تاثیر قرار گرفته ولی ما چندماه بعد از کرونا تصمیم گرفتیم با رعایت یکسری اصول و اعمال یکسری تغییرات دوباره سفرهایمان را شروع کنیم و خوشبختانه تا امروز هم مشکل خاصی پیش نیامده است.

در خصوص برنامه های آتی برای سفر، علاوه بر یک سری مقاصد داخلی که در نظر داریم به زودی بازدید کنیم نظیر کردستان،لرستان و ... ، امیدوارم فرصتی فراهم بشود و بتوانم کشورهای مصر،مراکش و ماداگاسکار را بازدید کنم .

گردشگران نقره ای

در خاتمه دلم می خواهد به همه همسن و سالانم بگویم و تاکید کنم که اولا سفر و گردشگری را به برنامه ثابت زندگی شان اضافه کنند و ثانیا هیچ مرز و محدودیت ذهنی برای خودمان ایجاد نکنیم و من شخصا بسیاری از رویاهای و آرزوهای سفرم را به واقعیت تبدیل کردم و اجازه ندادم در حد رویا بماند . البته شاید امروز بخاطر کرونا محدودیت هایی وجود دارد ولی حتی با اینحال، نباید ناامید باشیم و من مطمئنم که اوضاع به زودی بهتر می شود و چشم انداز خوبی می بینم .